Boekrecensie Slim en supersnel schoonmaken - Gavin Raaijen

Wendy • apr. 20, 2024

Recensie over Slim en supersnel schoonmaken

Gavin Raaijen, beter bekend als @Gavincleany met zijn slimme schoonmaaktips op sociale media, is on a mission: jou beter én efficiënter leren schoonmaken. Hij geeft maar liefst 99 revolutionaire schoonmaakhacks voor keuken, badkamer, slaapkamer en woonkamer. Extra aandacht gaat naar duurzaamheid, en gekende huis-tuin-en keukenmiddeltjes zoals azijn, baking soda, citroensap...

Wist je bijvoorbeeld dat je textielvlekken kunt verwijderen met wodka?
Of dat je je wasmachine kunt verfrissen met een vaatwasblokje?
En dat je met de juiste routines je schoonmaak aanzienlijk kunt versnellen, al dan niet met een leuke poetssong als soundtrack?

• Ruil dure, chemische producten in voor handige hacks
  • Ontdek de chemie van hardnekkige vlekken en hoe je ze verwijdert
  • 99 verrassende hacks voor elke ruimte en situatie, van de afzuigkap tot de vergeten hoekjes

De titel van het boek maakte me erg benieuwd naar de inhoud. Want wie kan er nu geen 100 revolutionaire  cleantok hacks gebruiken? Gavin Raaijen is vooral bekend van Facebook en Tiktok, hier deelt hij zijn tips aan  de hand van filmpjes. Als je de inhoud bekijkt zie je dat het boek in elf hoofdstukken verdeeld is en dat ze allemaal op pagina 14 beginnen.

Als je begint met lezen krijg je al meteen veel basisinformatie en leer je de noodzaak om een schoonmaakplanner te maken.  Welke materialen je daarbij het beste kunt gebruiken en ook vooral het verschil tussen de soorten wordt goed uitgelegd. Ook is er een hoofdstuk over de kunst van het kleding verzorgen daar krijg je een goede uitleg over alle was symbolen die er zijn. En hoe je vlekken kunt verwijderen. Na deze basis volgen de hacks.

Het is een erg duidelijk boek, de basis geeft je veel informatie en als je de juiste spullen hebt kun je aan de slag met de hacks. Bij elke hack zie je in een oogopslag wat de benodigdheden zijn. Aan de hand van een overzichtelijk  stappenplan kun je de hack uitvoeren.  Het zijn niet alleen hacks voor het schoonmaken van dingen. Maar er zijn er ook veel om bijvoorbeeld meubels goed te verzorgen en onderhouden.

Het leuke van het boek is dat zijn tips en trucs te doen zijn zonder allemaal dure schoonmaak producten aan te schaffen. En dat je op een makkelijke manier langer plezier kunt hebben van de dingen in je huis en je kleding. Mocht je niet graag poetsen dan kun je je poets routine opfleuren met het lijstje met poetssongs. Gavin Raaijen heeft een lijst met 10 poetssongs die zorgen voor positieve energie samengesteld.

Mocht je helemaal niet weten waar je moet beginnen dan staat er een 30 days challenge achterin het boek. Na 30 dagen is je huis georganiseerd en schoongemaakt. Daarna kun je het bijhouden met een praktische schoonmaakchecklist. Dit maakt het boek ideaal om mee aan de gang te gaan. Je hoeft immers het wiel niet opnieuw uit te vinden dat heeft Gavin al voor je gedaan. Dit boek maakt het makkelijker om je huis schoon te houden.

Slim en supersnel schoonmaken - Gavin Raaijen

Uitgeverij: Lannoo

Pagina's:  156 pagina's, Hardcover