Boekrecensie Ze was 16 - Marlies Allewijn

Wendy • jan. 29, 2024

Recensie over Ze was 16 - Marlies Allewijn

Het is 1944. De zestienjarige Janna uit Zeeland moet plotseling gaan werken voor de Duitse militairen die in haar dorp zijn gestationeerd. Als haar vrienden haar vragen om ‘een klusje op te knappen’, zit Janna gevangen tussen twee uitersten: blijft ze haar werk voor de Duitsers doen, die toch best aardig tegen haar zijn? Of kiest ze voor de on­zekere zaak van het verzet? Zeventig jaar later wordt de ras-Amsterdamse Ize door haar ouders naar Zeeland gestuurd, waar haar oma woont. In eerste instantie ziet ze op tegen dat suffe Zeeland, maar dan vindt ze een foto van ­Janna, een meisje dat erg op haar oma lijkt. Als haar oma schrikt en Ize vraagt om ‘dit hele verhaal’ met rust te laten, is Izes nieuwsgierigheid gewekt.

Dit boek is een Young Adult die over de oorlog gaat, dat was wat me benieuwd naar het verhaal maakte. En daar ben ik blij om want wat is dit een goed verhaal!

Dit verhaal gaat over Ize, ze woont in Amsterdam maar wordt door haar ouders in de grote vakantie naar haar oma in Zeeland gestuurd. Ze was het daar eerst niet mee eens, totdat ze  een foto vind van iemand die op haar oma lijkt. Haar oma schrikt ervan en wil er niets van weten. Maar Ize is erg benieuwd naar het verhaal erachter.

De hoofdstukken zijn afgewisseld tussen het verhaal van Ize en het verhaal van Janne, wat zich in de oorlog afspeelt. Gaandeweg het boek wordt steeds duidelijker hoe de twee verhalen in elkaar verweven zijn. Ook leer je gaandeweg het verhaal Ize en haar familie en vrienden kennen. Zelf is ze heel erg nieuwsgierig en gaat graag op onderzoek uit. Hiermee wordt ze geholpen door een oude buurjongen van haar oma. Het is leuk om te lezen hoe zich dat ontwikkeld.

De personages zijn allemaal erg waarheidsgetrouw, haar oma is een erg lieve vrouw die graag voor haar kleindochter zorgt, al valt het niet altijd mee. Helemaal niet als die ook nog eens in haar verleden wil gaan graven. Het verhaal wordt verteld vanuit Ize, het is erg beeldend beschreven daarom kun je je ook erg goed inleven in har situatie. Voor jongeren zijn er wellicht ook herkenbare dingen.  Zoals in de vakantie niet kunnen zijn waar je wil, vriendinnen die nog wel kunnen doen wat ze willen, perikelen met jongens.

Het is een verhaal wat je nieuwsgierig maakt en ervoor zorgt dat je het zou willen blijven lezen om erachter te komen hoe het eindigt. Voor jongeren is het een mooie gelegenheid om meer te weten te komen over de oorlog. Want ook dat deel van het verhaal komt goed naar voren, maar dan deze keer vanuit personages die de oorlog in Zeeland hebben meegemaakt. De tweestrijd waarin ze leefde en natuurlijk de onzekerheid. De afwisseling tussen de verhalen gaat op een goede manier zodat je er weer naar uitkijkt om later verder te lezen wat er nog meer gebeurd. Naast dat het aangrijpend en indrukwekkend is, is het toch niet te zwaar om te lezen.

Van de vorige editie van het boek zijn er meer dan 16.000 exemplaren verkocht, dat zegt natuurlijk ook wel iets.  Het is een echte aanrader voor jongeren, naast dat het gewoon een mooi verhaal is en dat de gebeurtenissen niet waarheidsgetrouw zijn. Is het natuurlijk wel een bijzondere inkijk in de oorlog vanuit een kant die niet vaak belicht wordt. Het boek is geschikt voor jongeren van 15+.

Ze was 16 - Marlies Allewijn

Uitgeverij: Kluitman

Pagina's: 432 pagina's, Paperback