Boekrecensie De labyrintrenner - James Dashner

Wendy • mei 05, 2024

Recensie over De labyrintrenner

Nadat zijn geheugen is gewist, wordt Thomas wakker in een grote open ruimte met gigantische muren eromheen. De jongens die er al wonen hebben geen idee wat ze er doen of waar ze vandaan komen. Als Thomas beseft dat ze gevangen zitten in een labyrint, sluit hij zich aan bij de Renners. Overdag proberen de Renners een uitgang te vinden, maar ’s nachts is het levensgevaarlijk buiten de muren en wacht onherroepelijk de dood. Thomas zet alles op het spel om uit het labyrint te ontsnappen, en om het ijzingwekkende geheim dat schuil gaat achter hun lot te ontrafelen.

Dit is een verhaal wat ik eerder al heb gelezen, het is nu uitgebracht in midprice-editie. Het is het eerste deel van een triologie waarvan wereldwijd al meer dan 6,5 miljoen exemplaren zijn verkocht. Andere boeken uit de serie De Labyrintrenner zijn De Schroeiproeven (2), De Doodskuur (3), De Moordopdracht ( Prequel).

Het verhaal begint op het moment dat Thomas in een lift staat die hem naar de Laar brengt, dat is het middelpunt van het labyrint. Hij zit daar samen met 50 andere jongens, die net als Thomas geen enkele herinnering hebben aan hun verleden. Overdag kunnen ze het labyrint in en 's nachts is De Laar omringt door hoge muren met toegangspoorten naar het labyrint. Echter 's nachts sluiten die poorten, dat is voor de jongens goed nieuws omdat er in het labyrint angstaanjagende schepsels rondlopen die het op hen gemunt hebben.

Het verhaal is door James Dashner zo geschreven dat je vanaf het eerste moment meegezogen wordt in het verhaal. Er gebeurd zoveel dat de spanning steeds meer opgebouwd wordt. Je zou het verhaal eigenlijk helemaal in één ruk uit willen lezen, maar er langer van genieten is natuurlijk ook erg leuk. Het is een verhaal wat erg lekker leest, er komen wel wat aparte woorden voor in het verhaal, hoe verder je in het verhaal komt hoe duidelijker die woorden worden. Het verhaal is in chronologische volgorde geschreven met weinig flashbacks, hierdoor groei je met het verhaal mee.

De cliffhanger is natuurlijk erg vervelend, want je wil natuurlijk dat het verhaal verder gaat. Het is wel erg goed gevonden en na het lezen van het epiloog ben je helemaal benieuwd naar het tweede deel. Mocht je nog geen genoeg hebben van het verhaal dan heb je geluk. Het boek is verfilmd, de titel is The Mazerunner, ook leuk, maar niet zo goed als het boek.

Als je van Young Adult verhalen houdt dan is dit boek echt iets voor jou. Door de gebruikte schrijfstijl is het een boek wat geschikt is voor jongeren vanaf 15 jaar.

De labyrintrenner - James Dashner

Uitgeverij: Volt