Boekrecensie De grote Mees Kees -Mirjam Oldenhave

Wendy • apr. 11, 2024

Recensie over De grote Mees Kees

Twee Mees Kees-boeken in één groot voorleesboek.

Mees Kees is de leukste meester ooit, ook al is hij nog maar een stagiair. Hij geeft moppendictee en vindt dat je de sommen best mag overschrijven als het rekenwonder uit de klas ze al heeft gemaakt. Maar het fijnst is dat hij altijd een goeie oplossing verzint bij rampen, of het nou over spelling gaat of over hoe je in plaats van een saaie musical een fantastisch stuk opvoert! Zolang directeur Dreus er maar niet achterkomt...

In dit lekker dikke voorleesboek zijn de verhalen van Mees Kees ruim en kleurrijk gezet, zodat ook de jonge Mees Kees-fans ervan kunnen genieten.

In dit boek zijn eerder verschenen boeken De rekenrap en In de gloria samengevoegd. Mees keer is natuurlijk wel bekend bij veel kinderen, is het niet van de boeken, dan wel van tv. Hij is een stagiair die het leren leuk wil maken en dat lukt hem. Alleen mag schoolhoofd Dreus er niet achter komen.

In de inhoud zie je meteen in welke hoofdstukken de verhalen zijn opgedeeld, dat is ideaal als je per hoofdstuk voorleest. Na de inhoud zie je en overzicht van alle personages uit de verhalen. Als eerste krijg je de rekenrap, hierin leer je Mees Kees al goed kennen. Het verhaal is door de dingen die erin voorkomen erg fijn om voor te lezen. Mees Kees die met een kraai praat, Dreus die weer eens boos is, leerlingen die fluisteren en alle dialogen die in het boek komen maken het tot een levendig voorlees verhaal. Voor kinderen zijn het leuke verhalen om naar te luisteren en als ze al kunnen lezen dan zijn het heel leuke verhalen om zelf te lezen. Want zeg nou zelf, lessen van Mees Kees zijn nooit saai.

Het boek is erg kleurrijk opgemaakt, de illustraties zijn gemaakt door Mirjam Oldenhave en Rick de Haas en laten goed zien wat er allemaal in het klaslokaal gebeurd.  Het personage van Mees Kees is natuurlijk een droomleraar voor elke leerling, want wie zou er nu geen les willen hebben van zo'n stagiair. Hij is er niet alleen voor de leuke dingen, maar ook als het even wat minder met leerlingen gaat dan staat hij voor ze klaar. Hij is erg creatief en vind overal een oplossing voor.

Het is een leuke bundel van verhalen waar kinderen vanaf 6 jaar graag naar luisteren en die ook nog eens leuk is om voor te lezen.  Omdat ze zo leuk zijn zullen kinderen ze ook nog graag zelf lezen.

De grote Mees Kees -Mirjam Oldenhave

Uitgeverij: Ploegsma