Boekrecensie Nachtzwart - Kirsten Boie

Wendy • apr. 10, 2024
Boekrecensie Nachtzwart - Kirsten Boie

Recensie over Nachtzwart - Kirsten Boie

Het is april 1945 en de inwoners van het mijnwerkersstadje Penzberg horen op de radio dat de oorlog voorbij is. De Amerikaanse troepen kunnen elk moment de stad in Zuid-Duitsland bereiken. De naziburgemeester wordt afgezet door de oude burgemeester en een aantal andere mannen, onder wie de vader van Marie. Schorsch is 15 en zit bij de Hitlerjugend. Hij is verliefd op Marie. Als een fanatieke afsplitsing van de Wehrmacht, die niet van overgeven wil weten, de oude burgemeester met zijn aanhangers oppakt, zijn Marie en Schorsch buiten het stadje getuigen van een vreselijke gebeurtenis. De vader van Marie moet onderduiken en Schorsch ziet met eigen ogen wat de Wehrmacht met alle zogenaamde landverraders doet. Als zoon van een nazi staat hij voor een moeilijke keuze.

Dit boek was eerder al winnaar van de Duitse jeugdliteratuurprijs 2022. De synopsis van het boek geeft je genoeg informatie waardoor je het verhaal wel wil lezen. Het verhaal neemt je mee naar april 1945, Schorsch is 15 jaar en zit bij de Hitlerjugend en hij is verliefd op Marie, doordat zijn vader nazi is brengt dat Schorsch in een lastig pakket.

Vanaf de eerste pagina wil je het boek graag verder lezen. Elk hoofdstuk begint met een omschrijving  waar het zich afspeelt en rond welke tijd, dit is handig aangezien het boek zich in iets meer dan een dag afspeelt. Ook staat bij elke begin van een hoofdstuk wie erbij is, dat is handig want na een paar hoofdstukken heb je even geen idee meer hoe het allemaal zit. Als je doorleest wordt dat wel duidelijk.  Het verhaal is erg beeldend beschreven hier door waan je je in  Penzberg van 27-29 april 1945. De manier van schrijven spreekt ook echt aan en je voelt de onzekerheid over wie je nu wel en wie je niet kunt vertrouwen.

Het verhaal is volgens schrijfster Kirsten Boie een novelle en geen documentaire,  zo klopt om grote lijnen het verhaal met wat er werkelijk is gebeurd. In het nawoord legt ze dat uit en verteld ze ook wat er met de oorlogsmisdadigers gebeurd is. Ook al is het verhaal een novelle, het is wel erg leerzaam. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 14 jaar en die hebben zich vaak (nog) niet echt in de tweede wereld oorlog verdiept. Er komen verschillende Duitse begrippen voor in het verhaal en deze worden achterin het boek in een begrippenlijst uitgelegd. Hierdoor krijgen ze een beetje een beeld van welke organisaties er in de oorlog een rol speelde.

Het verhaal grijpt je en zorgt ervoor dat je wil blijven lezen totdat je weet hoe dat het afloopt. Het neemt je mee terug naar de oorlog en wel naar het moment dat er op de radio aangekondigd wordt dat de oorlog voorbij is. Totdat er een groep is die die boodschap negeert. Zoals eerder gezegd is het verhaal erg beeldend geschreven, zo ook de moorden in de donkerste nacht van de geschiedenis.

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer oorlogsverhalen dan is Ze was 16 ook zeker een aanrader

Ze was 16

Nachtzwart - Kirsten Boie