Boekrecensie Niet lullen maar poetsen - De Rotterdamse PoetsQueen

Wendy • apr. 07, 2024

Recensie over Niet lullen maar poetsen

Hét schoonmaakboek van de Rotterdamse Poetsqueen. Vol praktische tips en trucs om je paleissie spik en span te houden.

TikTok- en Instagram-hit de Rotterdamse Poetsqueen laat in dit schoonmaakboek Niet lullen maar poetsen zien hoe je je wasmachine, vaatwasser of toilet weer helemaal schoon krijgt. Lees de beste schoonmaaktippies die je niet op social media vindt.

Schoonmaakvideo’s op social media hebben iets gemeen: mensen krijgen ineens zin om schoon te maken. Maar hoe krijg je je paleissie nou écht spik en span? De Poetsqueen laat zien hoe je het vuil in iedere kamer, ieder hoekje en ieder gaatje aanpakt. Met haar praktische trucs en handige weetjes helpt ze je om iedere ruimte schoon en opgeruimd te houden – en dat doet ze vol enthousiasme. Zo laat ze zien hoe poetsen óók nog eens een fijne activiteit wordt die energie oplevert. Zo wordt alles weer blinkie schoon! Oftewel: niet lullen maar poetsen.

Als je social media hebt dan ben je de Rotterdamse PoetsQueen vast al eens tegengekomen. Hoe gaaf is het dat ze nu ook een eigen boek heeft. De opmaak van het boek ziet erg kleurrijk uit, zeker met de knalroze kleur die op meerdere delen in het boek terug komt.

De inhoudsopgave laat je in een oogopslag zien wat je allemaal in het boek kunt vinden. Het begint met de voorbereiding, je krijgt volop goede tips om jezelf te motiveren. Ook als je chronisch ziek, burn out of depressie hebt of kinderen hebt voor alle situaties heeft ze tips. Daarna ga je door naar Chaars huishoudschool hier leer je welk poetsgerei je kunt gebruiken en hoe je de klusjes op een goede en makkelijke manier kunt uitvoeren. En in het derde deel krijg je een uitleg waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Het is een boek wat op een bijzondere manier geschreven is, er staan veel verschillende straattaal woorden in de tekst. Dit is even wennen met het lezen. De uitleg in het boek is erg beknopt, van veel onderwerpen krijg je basisinformatie en zou je zelf nog verder op onderzoek moeten. Zo wordt er gezegd 'Maak een schema' en bij bijvoorbeeld 'Ontspullen'  is er ook verder weinig uitleg. In deel drie waar uitgelegd wordt hoe er gepoetst moet worden is de tekst wel erg uitgebreid.

Het boek staat boordevol praktische tips en trucs.  Het is een aanrader om cadeau te geven als iemand op zichzelf gaat wonen. Of voor jezelf als je in je huis aan de slag wil gaan.

Niet lullen maar poetsen - De Rotterdamse PoetsQueen

Uitgeverij: Luitingh - Sijthoff