Boekrecensie Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Wendy • feb 23, 2021

Boek recensie:

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Petra Kruijt

Petra Kruijt heeft twee dochtertjes en een vriend, ze werkt als redacteur en ze schrijft natuurlijk. Ook houdt ze van uitgaan (dansen!), reisjes maken, lezen, wijn en lekker eten daarnaast gaat ze hardlopen om dat te compenseren.  Dit is het zevende boek van Petra Kruijt, die onder meer bekend is van 'Liefde in de lucht' en 'Laat me jou zijn'.

Samenvatting

De feelgoodroman 'Blauwdruk van geluk' van Petra Kruijt gaat over de vraag: hoe word je wie je bent? Hoofdpersoon Navy werd achtentwintig jaar geleden geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en ze had het gevoel dat ze een accessoire was.

Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die kamermeisje is in een Amsterdams hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht? 'Blauwdruk van geluk' is een eerlijke feelgoodroman over bittere glamour.

Ga direct naar Gevonden op BOL.com.

Recensie over Blauwdruk van geluk

Dit boek is gelezen voor de leesclub van Zomer en Keuning. De cover is erg uitnodigend en zorgt dat je nieuwsgierig bent naar het verhaal. Als je de achterflap leest dan heb je dat idee nog meer. Ik was er erg benieuwd naar wat haar moeder nog meer heeft gedaan om een rol te krijgen. Ook was ik benieuwd naar het levensverhaal van de baby die in één klap beroemd werd.

Het is leuk om te lezen dat het verhaal is geschreven vanuit twee perspectieven, dat van Avy en van Raoul. Avy is vooral bezig met haar schoonmaakwerk in het hotel en aan het werk komen als actrice. Raoul is bezig zijn filmscript tot een film te maken en je leest hoe hij omgaat met zijn zoontje en zijn ex. Je leert de personages echt kennen en gaat mee in de zoektocht naar wat hen gelukkig maakt. Avy is een sterk personage wat veel alleen heeft moeten opknappen, ze is erg sympathiek en heeft een goede band met de mensen om haar heen. Raoul is erg gedreven en doet alles voor zijn zoontje, ook is hij erg sympathiek.

“Het is grappig, hoe er zomaar ineens een droom kan uitkomen waarvan je niet eens wist dat je hem had”

Het verhaal is zo geschreven dat het je echt meeneemt in het verhaal. Het is erg lekker geschreven, geen moeilijke woorden, zinnen lopen lekker en de hoofdstukken zijn niet te lang. Tussendoor staan er leuke quotes tussen de hoofdstukken in.  Er zit veel humor en romantiek in het verhaal, dit maakt het tot een fijn feelgood boek.  De titel en de cover van het boek zien er erg uitnodigend uit, al snel werd de titel me duidelijk. Op de plattegronden aan de binnenkant van de cover kun je zien waar het verhaal zich afspeelt.

Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

Uitgever: Zomer en Keuning

Pagina's:  305 pagina's, paperback