Boekrecensie Dag van de zon - Jerrad Hoff

Uitgeverij: JHB
ISBN: 9789082875027
Aantal pagina’s: 367
Genre: Literaire thriller
Verschijningsdatum: augustus 2018

Over de auteur:
De passie voor bijzondere verhalen heeft Jerrad al vanaf jonge leeftijd. Boeken en films werden verslonden. En dat worden ze nog steeds. Het zelf creëren van verhalen bleek echter een nog aangenamere bezigheid. Om hierbij maximaal te moeten putten uit zijn verbeeldingskracht en creativiteit, geeft hij de voorkeur aan verhalen die zich buiten Nederland afspelen, in omgevingen die hij niet als zijn broekzak kent, en met mensen die hij niet op straat ontmoet of al jarenlang tot zijn vriendenkring rekent.
Doel van het schrijven is lezers vermaken met beeldende vertellingen over alledaagse en vooral niet alledaagse personages die zich in romantische, hartbrekende, ongewone of spannende situaties bevinden. Liefde, conflicten, verdriet, strijdlust, wilskracht, maar ook humor en onverwachte wendingen maken altijd deel uit van zijn verhalen.
Momenteel werkt Jerrad, na Lage winterzon, het derde deel over Madeline Dawson, en de thriller Waar de wolken eindigen, aan een roman.
Jerrad is vader van twee kinderen en woont in Zoetermeer

“Op een locatie in Florida Keys komt Madeline te weten wie de mensen zijn die haar uit Idaho hebben meegenomen en wat haar rol bij hen was. Haar leven brengt haar nu via metropolen en prachtige oorden, langs vele hindernissen en langs talrijke doden, naar een levensgevaarlijke plek aan de andere kant van de wereld om een duivels regime ten val te brengen. Falen zal alleen haar eigen dood betekenen, maar ook die van een aanzienlijk deel van de wereldbevolking. Dan lijkt een persoon uit een ver verleden roet in het eten te gooien.”

Na het lezen van Zon van de nacht ben ik in het vervolg van deze serie begonnen. Ik wilde graag weten hoe het na deel één verder zou gaan. Hoe het met Madeline zou zijn en welke wending het verhaal zou krijgen.

Het boek gaat verder waar het eerste deel gestopt is, er zat bij mij een tijdje tussen het lezen van de twee delen maar na een paar bladzijdes zat ik weer helemaal in het verhaal. Het begon met dezelfde spanning waarmee het eerste deel geëindigd is. Die spanning komt ook regelmatig terug in het boek. Het verhaal neemt je mee naar verschillende delen van de wereld, waar allerlei spannende missies plaatsvinden. Madeline is toch zeker wel mijn favoriete personage, wat een aparte persoonlijkheid heeft zij. De manier waarop alles van haar uitgelegd wordt zorgt ervoor dat je je in haar kunt inleven. Het plot was erg verrassend, ik lees niet vaak de flaptekst of samenvatting van een boek. Bij dit boek heb ik dat ook niet gedaan, achteraf maar goed ook want als ik het nu lees zou ik het boek niet gekozen hebben. Ik ben blij dat ik dat wel gedaan heb. Keer op keer nam het verhaal weer een andere wending als je als lezer bedacht had. Het einde is geweldig geschreven, het zorgde ervoor dat ik uiteindelijk om 2 uur pas kon gaan slapen, ik moest gewoon weten hoe het af zou lopen.

De schrijfstijl van Jerrad is erg fijn om te lezen, geen boek voor even tussendoor, maar om echt in het verhaal te kruipen. Jerrad kan als geen ander geweldig beeldend vertellen alle plaatsen die in het boek voor komen zijn allemaal erg uitgebreid en gedetailleerd beschreven, je waant je in het verhaal. De constante spanning die aanwezig is in het boek maakt dat je het boek het liefst in één keer uit wil lezen.

5/5 sterren