Boekrecensie De Ali B-methode - Ali B

Wendy • nov 10, 2021
Boekrecensie de Ali B - methode - Ali B

Ali B

Ali B is al sinds 2003 actief in de Nederlandse rap wereld. Hij heeft verschillende hits gehad onder andere 'Leipe Mocro Flavour', 'Waar Gaat Dit Heen', 'Rampeneren' en 'Wat Zou Je Doen'. Intussen is Ali B niet meer weg te denken uit de Nederlandse rap wereld.

Ali B komt uit Zaanstad, maar verhuist op twee jarige leeftijd naar Amsterdam. Door het nummer 'Moordenaar' van Osdorp Posse raakt Ali verslaafd aan hip hop muziek en begint zelf ook te rappen. Als hij erachter komt dat hij hier talent voor heeft neemt hij zijn eerste eigen plaat op. Hij noemt zichzelf Ali B omdat de media op die manier criminele Marokkanen weergeven in het nieuws en Ali met zijn naam wil aangeven dat niet alle Marokkanen crimineel zijn.

Ali maakt twee platen 'Ali B Vertelt Het Leven Van De Straat' en 'Petje Af'. Veel van de nummers op deze twee cd's neemt hij op met andere artiesten zoals bijvoorbeeld: Marco Borsato, Yes-R (Ali's neefje), Akon en Brace. Ali B is zo populair in Nederland dat hij zelfs een eigen beeld heeft in Madame Tussaud. Ook verschijnt hij regelmatig op tv in de jury van een talentenjacht.

Recensie over   De Ali B - Methode

Met De Ali B-methode laat Ali zien hoe hij al 20 jaar elke dag bezig is met groeien en nodigt hij jou uit om hetzelfde te doen. In 12 levenslessen deelt hij de ideeën, boeken en theorieën waar hij zelf het meest aan heeft gehad. En hij neemt je mee achter de schermen bij de belangrijkste momenten uit zijn carrière. Ali vertelt het je op zijn manier: eerlijk, grappig en inspirerend.

Tijd om te groeien. Let’s go!

Iedereen kent Ali B wel als rapper en jurylid van vele talentenshows. Hij heeft zijn succes te danken aan zijn instelling. Elke dag wil hij iets nieuws leren en dat past hij dan toe in zijn leven, wat anderen er ook van vinden.

Het boek is een mooie verzameling van twaalf levenslessen waar hij het meeste aan heeft gehad. Hij legt zijn methode uit en hoe je zelf met dingen aan de slag kunt gaan. Het is belangrijk om in het nu te blijven en je sterfelijkheid kunt accepteren, het zelf te doen en je hoofd gebruiken voordat je hoofd jou gebruikt. Je zult niet alles meteen begrijpen, maar je moet er wel mee aan de slag. Als je dat doet dan groei je elke dag.

Het verhaal is echt vertelt in het taalgebruik van Ali B, het is alsof hij voor je staat en het aan het vertellen is. Door QR codes in het boek krijg je ook filmpjes van Ali te zien, die je op een duidelijke manier uitlegt waar het hoofdstuk over gaat. Ook zijn er QR codes die muziekvideo's die in de tekst genoemd worden laten zien.  Er worden ook veel situaties uit het leven van Ali B verteld en hoe hij daar gebruik van heeft gemaakt.

Het boek is een mooie uitgave met een aparte kaft, binnen in het boek  wordt er veel kleur gebruik. De tekst wordt afgewisseld met verschillende quotes. Het is een boek wat jongeren aanspreekt en hen kan helpen om een basis te leggen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Ook voor volwassenen is het een goed boek om wat handgrepen uit te halen.

De Ali B - methode - Ali B

Uitgever:  Maven Publishing

Pagina's: 168 pagina's, paperback