Boekrecensie Heerestraat & Rozenstraat - Carlie van Tongeren

Wendy • feb 15, 2021

Boek recensie:

Heerestraat & Rozenstraat - Carlie van Tongeren

Carlie van Tongeren

Carlie van Tongeren begon op zevenjarige leeftijd achter de typemachine van haar moeder. Het waren kleine verhaaltjes over kerriesaus die niet lekker was en later schreef ze complete soapseries om zich tijdens de puberteit af te kunnen reageren. Ze vond zichzelf  pas écht een schrijver toen haar eerste boek uitkwam in 2011 (een chicklit). Inmiddels heeft ze drie chicklits, een non-fictieboek en bijna veertig doktersromans op haar naam staan. Ze wist vanaf jonge leeftijd al dat ze boeken voor tienermeisjes wilde schrijven en met Heerestraat & Rozenlaan werd deze droom werkelijkheid. Ze heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder Prijs van de Jonge Jury als de Jonge Jury Debuutprijs. In 2019 verscheen het Meisjesmanifest en in 2020 volgde het zusje van, dat was de allereerste Blossom Books Shortie.

Carlie is opgeleid als journalist. Ze doet veel redactieklussen voor fictie en non-fictie boeken en werkt als ghostwriter voor non-fictie auteurs. Ze volgt nu haar tweede droom, ze is nu bezig  met script schrijven voor een korte film dit als prequel voor Heerestraat & Rozenlaan.

Samenvatting

Nina's ouders zijn net gescheiden. Vanaf nu moet ze elk weekend met een enorme weekendtas heen en weer fietsen tussen het huis van haar vader en het huis van haar moeder, maar ook moet ze wennen aan de nieuwe situatie bij haar vader, waar ze in één keer een stief- moeder, broer en stiefzus heeft.

Eigenlijk heeft Nina het al druk genoeg met voetbal, vriendinnen en haar laatste schooljaar - en nu komt dit er ook nog bij. Hoe moet ze dit in hemelsnaam allemaal tegelijk doen?

Ga direct naar Gevonden op BOL.com.

Recensie over Heerestraat & Rozenstraat

Aan het begin van het boek is het meteen duidelijk waar het over gaat, de ouders van Nina zijn gescheiden en zij moet er maar mee om zien te gaan. Haar vader is meteen bij een andere vrouw gaan wonen. De eerste keer als Nina daar naar toe gaat wordt ze geconfronteerd met Anja (de stiefmoeder),  Lindi (type valse stiefzus) en Mark (headbangende metalfan). Als ze daarna weer naar haar moeder gaat blijkt die als een zombie-in-pyjama door het huis te wandelen. Al met al een lastige situatie voor Nina, waar ze zelf uit moet zien te komen, want niemand heeft er oog voor. Ook moet ze zich ook nog concentreren op het laatste schooljaar. De gebeurtenissen in het boek zullen voor kinderen met gescheiden ouders misschien wel herkenbaar overkomen.

De cover is erg mooi, het laat zien dat er iemand van het ene huis naar het andere huis fietst en dat die weg  niet rechtstreeks naar het andere huis is. Het boek leest erg fijn, door de korte zinnen en niet te moeilijke woorden.  Ook de hoofdstukken zijn goed ingedeeld, om en om een hoofdstuk bij haar vader in de Heerestraat en haar moeder in de Rozenlaan.  Het is erg realistisch en vanuit het perspectief van Nina geschreven. Door de dagboek fragmenten en de Whatsapp gesprekken wordt het verhaal wat luchtiger. Ook blijkt dat haar vriendinnen altijd voor haar klaarstaan. De onderwerpen die in het boek aan bod komen zijn scheiding, co-ouderschap, vriendschap, familie en liefde. Nina is de hoofdpersonage van het boek, je komt over haar veel te weten. Daardoor kun je je inleven in haar leven en haar gevoelens.

Heerestraat & Rozenstraat, Carlie van Tongeren

Uitgever: Blossom Books

Pagina's:  375 pagina's, Hardcover