Boekrecensie Liefde in Milaan - Saskia M.N. Oudshoorn

Wendy • nov. 06, 2021

Saskia M.N. Oudshoorn

Saskia is geboren in Rotterdam en woont sinds haar 2e jaar in Krimpen aan den IJssel. Ze werkt in Rotterdam, wat een warm plekje in haar hart heeft. Haar opa's en oma's, ouders en tante woonden in Rotterdam. Haar tweede boek speelt zich dan ook voor een groot gedeelte in Rotterdam af.

Ze werkt op de inkoopafdeling bij Unilever, en zit voor de lokale partij Stem van Krimpen sinds 2014 in de Gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel. Als je iets anders wil zien dan moet je daar een bijdrage aan leveren is haar doel.

De tijd die ze niet op kantoor of in de raadszaal doorbrengt, probeert ze zo goed mogelijk te verdelen tussen haar gezin, haar werk als auteur, haar hobby's (ze  zingt o.a. als Alt in het Popkoor Sabroso) en alle andere dingen die het leven waard maken om geleefd te worden.

Recensie over   Liefde in milaan

Als Annelies’ relatie stukloopt en ze berooid achterblijft, gaat ze in een snackbar werken. Daar ontmoet ze Gianluca. Deze knappe Italiaan is te mooi om waar te zijn. Tijdens hun dates voelt ze zich heel bijzonder, maar is ze niet te gewoontjes voor hem? Dat gevoel blijft als ze meegaat naar Italië en zijn PA ontmoet, die duidelijk geen trek heeft in concurrentie. Saskia M.N. Oudshoorn beschrijft in 'Liefde in Milaan' niet alleen hartzeer en onzekerheid, maar ook zon, culinaire hoogstandjes en ware liefde.

Dit boek is een bundel van de eerder uitgebrachte ebooks:

Toeval bestaat niet

Soms moet je diep vallen voor je het echte geluk kunt vinden Als Anneloes door haar vriend Emiel verlaten wordt voor een jonge vrouw. In het begin van dit eerste deel van de serie ‘Liefde in Milaan’ is er nog lang geen sprake van Milaan: Anneloes neemt er naast haar werk op een reclamebureau een weekendbaantje in de snackbar bij om zo snel mogelijk van haar schuld af te komen. Verder hoeft het voor haar allemaal niet zo. Maar haar vriendinnen denken daar anders over en regelen een blind date. Anneloes gaat, met frisse tegenzin, om van het gezeur af te zijn. Dit wordt natuurlijk helemaal niks… Maar dan staat Gianluca tegenover haar. Charmant, grappig, en eigenlijk te knap en aardig om waar te zijn. Anneloes kan moeilijk geloven dat zijn interesse in haar oprecht is. Als hij haar uitnodigt om met hem naar Milaan te gaan en op het laatste moment niet zelf komt opdagen, maar zijn irritante PA Constance stuurt, wordt haar vermoeden bevestigd – denkt ze.

Loes, Luca & Liz

Als het ergste al gebeurd is, hoef je nergens meer bang voor te zijn – toch? Het leven lijkt niet mooier te kunnen worden als Anneloes naast Gianluca wakker wordt in een hotel in Milaan. Wát een contrast met haar ex Emiel, die zo hoffelijk was als een pedaalemmer. Hem kan ze missen als kiespijn. Maar degene die Gianluca moet missen, is wel voelbaar aanwezig: zijn vrouw Elizabeth, die veel te jong is overleden. In dit tweede deel van de serie ‘Liefde in Milaan’ verdiept de relatie van Anneloes en Gianluca zich, en daarmee gaat ook zijn verleden met Liz een grotere rol spelen. Anneloes voelt zich verscheurd: ze is gek op deze man, maar ze kan zijn overleden echtgenote niet vervangen. Dat is ook nooit haar bedoeling. Je wordt overtuigend meegenomen in wat het betekent om verliefd te zijn op een weduwnaar.

Casa dell'amore

De liefde overwint alles, maar kan hij ook de verleiding weerstaan?

Anneloes’ leven is compleet op zijn kop komen te staan sinds ze Gianluca heeft ontmoet. Ze zet ook zélf alles op z’n kop om met hem te leven. Terug in Rotterdam meldt ze haar baas dat ze een sabbatical wil. Ze gaat naar Italië om samen met Gianluca een landhuis op te knappen, maar als het bijna zover is, vindt ze het toch best lastig: geen meidenavonden meer met haar vriendinnen, ver weg van haar familie… Het enige waar ze niet aan twijfelt, is de liefde tussen haar en Gianluca. Al kennen ze elkaar nog maar kort, ze zijn er zeker van dat ze in hun casa dell’amore het geluk zullen vinden. Maar dan verschijnt ineens de bloedmooie Gina op het toneel, Gianluca’s jeugdliefde. Is hun prille liefde hiertegen bestand of heeft Anneloes voor niks alle schepen achter zich verbrand?  Dus ga mee naar Italië en geniet!

Wat een fijne serie is dit. Het leest erg fijn en er gebeurd zoveel waardoor je wil blijven lezen. Er zit veel humor in het verhaal en de hoofdstukken zijn niet te lang. Er gebeurt van alles en door de snelheid in het verhaal wordt het niet saai om te lezen. Je leert de personages van Anneloes en Gianluca erg goed kennen, ook hun verleden komt regelmatig naar voren. De mensen om hen heen komen uitgebreid aan bod. Het is Saskia gelukt om je het Italië gevoel  te geven.  Het is mooi om te lezen dat er met niet teveel woorden een situatie geschetst wordt waarvan je meteen het gevoel te pakken hebt. Je waant je bijna bij Loes in Gianluca in Milaan. De verhaallijn is ook erg duidelijk, van het ene deel gaat het moeiteloos over in het andere.

Het is fijn dat dit de bundel van alle drie de delen is, zo kun je in één ruk doorlezen. Gianluca is toch wel de favoriet van dit boek, als je weet wat hij heeft meegemaakt dan kun je alleen maar sympathie voor hem hebben. De verhaallijn is erg goed bedacht, andere die een date regelen, liefde op het eerste gezicht en dan en jeugdliefde die in één keer om de hoek komt kijken. Alle ingrediënten voor een geweldig boek.

Liefde in Milaan - Saskia M.N. Oudshoorn

Uitgever:  Zomer & Keuning

Pagina's: 320 pagina's, paperback