Boekrecensie Martien - Jan Dijkgraaf

Martien - Jan Dijkgraaf

Welkom bij Hotel Flanagans - Asa Hellberg

Jan Dijkgraaf

Jan Dijkgraaf (Rotterdam, 9 augustus 1962) Heeft gewerkt bij onder andere Rotterdams Nieuwsblad, Haagse Courant, Panorama en Metro. Ook heeft hij verschillende boeken geschreven.

Samenvatting

'Martien - van burgemeesterszoontje tot kasteelheer' is de biografie van tv-persoonlijkheid Martien Meiland.

Iedereen kent Martien Meiland van de televisieserie ‘Chateau Meiland’, die op SBS 6 wekelijks (veel) meer dan een miljoen kijkers trekt. Iedereen heeft ook een oordeel over hem. Je houdt van ‘m, of je vindt ‘m vréselijk. De televisieserie laat echter maar een klein deel van Martien zien. In dit boek vertellen Martien, Erica, Montana, Maxime, broer Jaap en schoonmoeder Jenny hún complete verhaal. Zonder zichzelf en anderen te sparen. Over de jeugd van Martien, met zijn alcoholische vader Nico en zijn al op 45-jarige leeftijd overleden moeder Nel. Over zijn relatie met broer Jaap, zijn beste vriend. Over zus Nelleke, die hij al jaren niet meer spreekt. Over de Meilanden, de Duivenvoordens en de Renkema’s. Over Martiens onvoorwaardelijke liefde voor Erica, die als een blok viel voor “de lelijkste man die ik ooit heb gezien” en die hem altijd door dik en dun is blijven steunen. Over een korte ontmoeting in Eilat met een dubbelganger van voetballer Zinedine Zidane die zijn hele wereld op zijn kop zette. Over zijn jaren in Amsterdam, die zelfs tot twee zelfmoordpogingen leidden. Over zijn werk als ontbijtkok en stylist in loondienst en de zakelijke avonturen met Erica in winkels en groothandel, die varieerden van complete mislukkingen tot geweldige successen. Over een hachelijk avontuur in China, waar hij moest rennen voor zijn leven. Over de zoektochten naar kastelen en de kolderieke avonturen in Frankrijk. Over de serie ‘Chateau Meiland’, die van alle leden van het gezin Bekende Nederlanders maakte. Over het vertrek van Caroline en Nadège. Over de prettige en minder prettige kanten van de televisiewereld. Over de Gouden Televizier Ring. Over… álles! Wie de biografie ‘Martien – van burgemeesterszoontje tot kasteelheer’ uit heeft, heeft gelachen, een traantje weggepinkt én kan een echt oordeel over hem vellen.

Ga direct naar Gevonden op BOL.com.

Recensie over Martien

Iedereen kent Martien Meiland wel, hij is bekend van  "Ik vertrek" en later "Chateau Meiland". Na verschillende emigraties en re-migraties die zijn gevolgd door sbs 6, zullen er weinig mensen zijn die hem en zijn familie niet kennen.

Het boek is zo geschreven alsof je bij de familie Meiland aan de keukentafel zit en je toehoorder bent van het gesprek. Ook komen Jaap, Jenny, Montana en Maxim aan het woord. Omdat het een gesprek lijkt leest het boek erg lekker weg. Alles uit hun leven komt ter sprake en de term "over de doden niets dan goeds" die gaat bij hen niet op. Alle familie geheimen staan in het boek. Veel mensen worden met naam en toenaam in het boek genoemd en als er even iets niet gaat zoals zij het willen dan worden alle banden verbroken. Het boek is niet echt een biografie maar meer een interview aan de keukentafel. Het is jammer dat de genoemde personen in het boek niet reageren op de opmerkingen van de familie, dat zou er meer voor zorgen dat het een biografie is. Sommige stukken uit het boek zijn leuk om te lezen en zo achtergrond informatie te hebben die in de serie niet ten sprake kwam. Stukken over bijvoorbeeld de mentale gezondheid van de zus van Erica had wat mij betreft achterwege kunnen blijven. Voor de fans van de familie Meiland is het een heel mooi boek, je komt erachter dat de weg naar succes met de nodige hobbels gemaakt is. Maxime komt hierbij ook aan het woord, zij heeft het over haar alcohol  verleden en de vader van Claire. De ware reden van het vertrek van Caroline komt ook aan bod, de mensen die van alles op de hoogte willen zijn zullen niet heel erg blij zijn aangezien er over Nadége weinig verteld wordt.

De schrijver van het boek is een keer in het hotel van de familie geweest en heeft toen besloten dat hij wel een boek over Martien wil schrijven. Het boek gaat van gebeurtenis naar gebeurtenis, de echte hoofdstukken zijn er niet. Het gaat van Hengelo in één keer naar jaren terug naar Israël, dit maakt het boek wel wat rommelig. Voor mensen die graag op de hoogte willen zijn voor alle dingen in het leven van de familie is het een leuk boek.

Score: 6

Boekrecensie Martien - Jan Dijkgraaf

Uitgever: Uitgeverij Osjato B.V.