Game recensie God of War: Ragnarök PS5

Remco • dec 10, 2022
Game recensie God of War: Ragnarök PS5

Recensie over God of War: Ragnarök PS5

Voorafgaand aan dit deel

Na dat onze held Kratos in de eerste delen van de God of War serie de gehele Griekse mythologie, inclusief alle Goden en Titanen tot moes heeft geslagen, is hij in het vorige deel plots neergestreken in de wereld van de Noorse mythologie.


Hier heeft hij een vrouw (Faye) gevonden en samen kregen ze een zoon (Atreus). Het vorige deel opent met Kratos die bomen zoekt voor de crematie van zijn geliefde die helaas overleden is. Haar laatste wens was dat Kratos samen met zijn zoon haar as zou uitstrooien op het hoogste punt van alle werelden. (de Noorse mythologie bestaat uit 9 verschillende werelden). Kratos en Atreus gaan samen op weg en beleven hier de nodige avonturen, waarbij ze een aantal Noorse Goden of hun dierbaren uit de weg ruimen en de overgebleven Goden behoorlijk kwaad maken. Atreus komt er gedurende het verhaal achter dat hij een halfgod is die door de anderen “Loki” genoemd wordt, en Kratos ziet zijn eigen donkere toekomst

Het begin van het einde

God of War: Ragnarok begint ongeveer drie jaar na het vorige deel. Het zogeheten “fimbulwinter” (de lange winter) is aangebroken, en dit is de voorbode van Ragnarok, wat zo’n beetje het einde van de wereld zou betekenen. Kratos en Atreus wonen nog steeds samen in hun huis in Midgaard, en Kratos probeert zijn zoon zoveel mogelijk te trainen en klaar te stomen voor het leven als halfgod.


Atreus is echter op eigen houtje een zoektocht begonnen naar manieren om Ragnarok te voorkomen, en zijn eigen identiteit. Hij heeft informatie gevonden dat de Noorse God van de Oorlog (Tyr) nog leeft, terwijl iedereen dacht dat deze lang geleden al gedood was door Odin.


Nadat Odin en Thor een bezoek brengen aan Kratos en Atreus en de nodige bedreigingen uiten, besluit Kratos om de informatie die Atreus heeft te vertrouwen, en samen gaan ze op zoek naar Tyr.


Het begin van het einde

Wat worden ze snel groot

Waar Atreus in de vorige delen nog een kleine jongen was, die vooral veel aan zijn vader hing met het beklimmen van muren en bergen en verder vooral heel veel vragen stelde, terwijl hij zo nu en dan een pijl afschoot, is hij nu een doorgeschoten puber. Hij is niet alleen groter, heeft een andere stem, maar heel zijn houding tegenover onder andere zijn vader is ook veranderd. In het vorige deel nam hij alles wat Kratos zei voor waarheid aan en deed hij exact wat van hem gevraagd werd. Echter is deze Atreus een stuk rebelser. Hij trekt de mening van Kratos regelmatig in twijfel, en probeert zijn eigen zin en mening met de nodige manipulatie door te drammen. Dit gedrag wekt zichtbaar frustratie en irritatie op bij Kratos. Ouders met pubers zullen dit gedrag zeker herkennen bij hun eigen kroost. Ik moet zeggen dat ik me in de eerste uren zelfs wat geïrriteerd heb aan het puberale gedrag van Atreus.


Dit is niet de enige verandering Atreus. Je mag nu met enige regelmaat ook Atreus “besturen”. Zijn personage heeft een hele eigen arsenaal aan moves en een aparte skill-tree die hij met zijn eigen vergaarde XP-punten kan voltooien. Het spelen met Atreus is duidelijk anders dan dat je met Kratos staat te rossen en meppen, maar hij voelt niet als een secundair karakter, of minder sterk.


Zonder verder te veel van het verhaal te verklappen is het overspringen tussen verschillende karakters iets wat regelmatig gebeurd. Hoewel het even wennen is, past het wel perfect in het verhaal en brengen de verschillende karakters allemaal iets unieks in het spel.

Wat worden ze snel groot

Op reis door de werelden

Het verhaal en de avonturen die Kratos, Atreus en hun metgezellen beleven zijn eigenlijk niet anders dan episch te benoemen. De gevechten die plaatsvinden zijn meeslepend en vergen de opperste concentratie, aangezien een foutje kan betekenen dat Kratos op zijn rug ligt en dat je weer opnieuw mag beginnen. Zeker op de moeilijkere niveaus is dit iets wat regelmatig zal gebeuren. Het is echter ook mogelijk om het spel op een lage moeilijkheidsgraad te spelen waarbij je meer voor de beleving van het verhaal gaat, dan de uitdaging van het spel.


In de vorige delen van God of War was het spel erg lineair, je kwam de wereld binnen bij punt A, en werkte naar punt B terwijl je alles tot moes sloeg onderweg. In God of War Ragnarok heb je veel meer vrijheid om te reizen tussen werelden, maar ook in deze werelden zijn er meerdere routes die je kunt nemen. Wel zijn sommige zones nog in het begin van het spel nog niet bereikbaar voordat je bepaalde zaken hebt vrijgespeeld, maar je hebt een stuk meer vrijheid om te doen wat je wil.


Je hoeft dan ook niet alleen met de hoofd verhaallijn bezig te zijn. Er zijn veel opdrachten die in dit spel “favours” worden genoemd die je in al de werelden kunt voltooien.


Daar waar bij sommige spellen de extra missies vaak als opvulling van het spel voelen, om de speelduur maar te verlengen, is bij God of War Ragnarok dit niet het geval. Het is echt een aanvulling op het spel, en het voltooien van de opdrachten brengt je vaak ook een stuk dichter bij het verhaal, of de beweegredenen van een van de vele karakters, of hoe de wereld was voordat Kratos en Atreus er deel van uit maakten. Niet geheel onbelangrijk, het geeft je ook de nodige extra spullen die je goed kunt gebruiken om jezelf sterker te maken, of aan te passen.


De werelden waardoor je reist zien er weer prachtig uit, dit kun je wel aan de makers van Santa Monica Studios over laten. Of je nu door de ijzige kou van Midgaard, de jungle van Vanaheim, de muur van Asgaard, of de lavastromen van Muspelheim reist, ik heb mezelf vaak betrapt dat ik even stopte om even om me heen te kijken en van het uitzicht te genieten. 

Op reis door de werelden

Emotionele schade

In vorige delen was Kratos vooral de boze, licht ontvlambare (soms letterlijk) man, die wraak zocht voor wat hem in zijn jongere jaren was aangedaan.


Sinds zijn komst naar de Noorse wereld zag je steeds meer een kentering komen. Hij is niet alleen lichamelijk ouder geworden, maar hij probeert nu ook zelf een “beter persoon” te worden die zich niet meer laat leiden door wraakgevoelens. De handelingen van de vijanden in dit verhaal, en ook het gedrag van Atreus maken dit een strijd die ook duidelijk zichtbaar is. Voor het eerst zien we een wat meer kwetsbare en zelfs soms wat geëmotioneerde Kratos. De dialogen en cutscenes zijn prachtig weergegeven en geacteerd. Ze komen echt bij je binnen, waardoor je soms moeite moet doen om geen traantje weg te pinken. Gelukkig kun je meestal daarna ook weer “gewoon” hele legertjes vijanden omver maaien met een van je vele wapens uit je arsenaal.


De gameplay voelt als vanouds. Kratos zijn wapens (die weer een uitbreiding zullen ontvangen) en aanvallen voelen heerlijk vloeiend, en zorgen er voor dat je je ook in dit deel als echte God voelt die zijn wil oplegt aan iedereen die hem in de weg staat van zijn doel.

Emotionele schade

Diversiteit

De verschillende vijanden, en vooral de grotere eindbazen in dit spel, vragen om het nodige aanpassingsvermogen van je als speler. Gelukkig biedt het spel hiervoor meer dan voldoende mogelijkheden met het zeer uitgebreide arsenaal aan wapens, uitrusting en skills.

Je kunt eindeloos variëren en heel wat tijd doorbrengen bij de smederij om je uitrusting zo aan te passen om je volgende vijand net wat makkelijker uit de weg te ruimen.

Voor nu zit er nog geen “New game+” in het spel, maar naar verwachting komt dit op termijn wel, wat betekent dat je je vergaarde spullen mee kunt nemen naar het nieuwe spel, en het zo op een wat moeilijker niveau aan kunt vangen.

Diversiteit

Conclusie

Santa Monica Studios heeft met God of War Ragnarok weer een absoluut meesterwerk uitgebracht. Het verhaal is echt meeslepend en met vlagen briljant uitgedacht. Zelden heb ik me daadwerkelijk geraakt en geëmotioneerd gevoeld tijdens het spelen van een videogame. Ook grafisch en qua gameplay is het weer een stapje vooruit ten opzichte van het vorige deel.

De enige vraag die nu nog rest is: “Waar gaat het nu naartoe?”


Ik laat me graag verrassen….


Score: 10


Informatie

God of War: Ragnarök PS5

Game platform: PlayStation 5

Game Genre: Actie, avontuur en RPG

Type indicator: Standard Edition

EAN: 0711719408994

Minimum leeftijd: 18+

Verschijningsdatum: November 2022




Laat hieronder een reactie achter

Share by: