Boekrecensie Het koffertje van oom Tom - Annemiek Lely

Wendy • nov. 22, 2022

Recensie over Het koffertje van oom Tom

Annemiek Lely komt er op haar 29e achter dat haar oudoom, verzetsstrijder Thomas Haulog Navis, zelf niet ouder dan 30 geworden is. In een tijd waarin de samenleving door een pandemie in beslag wordt genomen, duikt ze in de geschiedenis van het verzet in de jaren ’40. Wie was Tom Navis? En wat waren zijn beweegredenen om in het verzet te gaan?

Om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden duikt Annemiek Lely in archieven, spreekt ze familieleden en bezoekt ze plekken die voor Tom belangrijk waren. Stukje bij beetje reconstrueert ze zijn levensverhaal, dat eindigde in concentratiekamp Natzweiler-Struthof.

Haar onderzoek laat haar nadenken over wie zijzelf als dertiger is. Wat is haar positie in de maatschappij? Wat zijn haar idealen en wanneer voelt zij de noodzaak om zich ergens over uit te spreken? Daarnaast wordt ze geconfronteerd met diverse vormen van verzet in de huidige tijd. Wanneer roept verzet bewondering bij haar op en wanneer weerstand? Is iedere verzetsstrijder een held?

In Het koffertje van oom Tom volgt Annemiek Lely de sporen van haar oudoom Tom Haulog Navis en buigt ze zich over het concept ‘verzet’. Waar het verhaal begint met de zoektocht naar een persoonlijke geschiedenis en de daarbij behorende verschillen tussen generaties, kan Annemiek niet anders dan ook de huidige tijd bij haar onderzoek betrekken. Een boek over heldendom. En over idealen.

Het verhaal neemt je mee naar hoe Annemiek geïnteresseerd raakte in de oorlog. Ze heeft zich ingezet voor het project 'Open Joodse huizen'.  Ze is begonnen met dit boek omdat ze niet meer kon touren door corona.

Ze heeft het levensverhaal verhaal van  oom Tom uitgezocht,  wat begon met een paar a4'tjes voor haar eigen familie leden, werd na het delen op Social Media al snel meer. Het resultaat van de zoektocht is dit boek. Het is geweldig om te lezen hoe ze zich in het onderwerp heeft vastgebeten en haar best heeft gedaan om erachter te komen hoe het allemaal is gegaan. Ook hoe ze tegen bepaalde dingen aanliep, zoals het aanmaken van een Wikipedia pagina, om de door haar gevonden informatie te delen.

Het is een erg indrukwekkend verhaal waaruit blijkt dat het niet makkelijk is om het verhaal van het leven van een persoon in de oorlog na te zoeken. Er zijn daarbij  zoveel dingen die uitgezocht moeten worden en je weet van te voren niet wat je tegen gaat komen. Annemiek heeft het allemaal op een geweldige manier uitgezocht en opgeschreven. Hierdoor is het een erg indrukwekkend verhaal geworden, wat het lezen waard is.

Mocht je na het lezen van het boek nog niet klaar zijn met het onderwerp oorlog. Dan is er als aanvulling op het boek een podcastserie In verzet gemaakt. Hier worden in vijf afleveringen sommige onderwerpen nog wat meer besproken.

Het koffertje van oom Tom - Annemiek Lely

Uitgeverij: Brooklyn

Pagina's:  160 pagina's Paperback