Boekrecensie Het Van Gogh-mysterie - Deron Hicks

Wendy • nov. 22, 2022

Recensie over Het Van Gogh-mysterie

Kunstbende deel 1. Een jongen met geheugenverlies wordt op de hielen gezeten door een bende wel heel gevaarlijke criminelen. Wie is hij, en wat denken de criminelen dat hij weet? Vanaf 10 jaar.

Het Van Gogh-mysterie is deel 1 in de superspannende serie Kunstbende van Deron Hicks.

Een jongen zit in zijn eentje in een museum. Hij kan zich niets herinneren – niet wie hij is, waar hij vandaan komt, of waarom hij uitzonderlijk veel van kunst weet. Dan blijkt dat er mensen achter hem aanzitten. Heel gevaarlijke mensen. En dus moet de jongen op zoek naar zijn verleden, terwijl hij een stokje probeert te steken voor een van de grootste kunstfraudes ooit.
Dan Brown meets Jason Bourne in dit adembenemende museummysterie voor 10 jaar en ouder. Vol QR-codes van de kunstwerken die je in het boek tegenkomt.

Dit boek is deel 1 in de spannende Kunstbende serie van Deron Hicks.

De cover ziet er al erg spannend uit en wekt je interesse, er staan twee kinderen op die wegrennen van een museum en daarbij achterna gezeten worden.  Bij het openslaan van het boek staat een plattegrond van  de National Galery of Art en nog iets verder de plattegrond van de stad. Zo weet je al een beetje de plaatsen waar het verhaal zich af gaat spelen en ben je nog nieuwsgierig naar het verhaal.

De personages in het boek zijn erg goed beschreven, je hebt de jongen die zijn geheugen kwijt is, hij is stil en druk bezig om herinneringen terug te krijgen en je hebt Camille. Zij is erg stoer en durft van alles, zij doet haar uiterste best om de jongen te helpen met zijn zoektocht.  Tijdens het terugkrijgen van zijn geheugen gebeuren er al verschillende dingen en dat zorgt voor een erg spannend verhaal.

Het verhaal leest erg fijn en vlot. De hoofdstukken zijn erg kort en er zijn twee verhaallijnen die elkaar afwisselen, dit staat per hoofdstuk aangegeven. Het boek speelt zich af in een paar dagen tijd af. Alles is erg uitgebreid en met veel details beschreven. Net als de kunstwerken in het verhaal.  Je merkt aan de omschrijvingen dat dit boek geschreven is door iemand die ook degelijk wel kennis heeft van kunst. De QR codes die bij de tekst staan laten je de kunstwerken online bekijken.  Dit is een erg leuke manier om kinderen warm te krijgen voor kunst.

Het boek is een aanrader voor kinderen vanaf 10 jaar oud, die spannende verhalen leuk vinden.

Het Van Gogh-mysterie - Deron Hicks

Uitgeverij: De Fontein Jeugd