Boekrecensie Het Mistletoe Motief- Chloe Liese

Wendy • nov 28, 2022

Recensie over Het Mistletoe Motief

Hij haat de feestdagen. Zij kan er geen genoeg van krijgen. Los van het feit dat ze allebei bijzonder kerstige namen hebben, hebben Jonathan Frost en Gabriella Di Natale maar één ding echt gemeen: ze hebben een hekel aan elkaar. Of nouja, dat én het feit dat ze beide in een van de meest geliefde, onafhankelijke boekwinkels van de stad werken. Maar wanneer blijkt dat de boekwinkel financieel op instorten staat, worden ze opeens geconfronteerd met een nieuwe ongelukkige overeenkomst: dreigende werkloosheid.

Met een oplopende druk om uitgaven te minimaliseren, nieuwe klanten te winnen en recordverkopen te realiseren, komen Jonathan en Gabby tot de conclusie dat, bij het uitblijven van een financieel kerstwonder, een van hen binnenkort van de loonlijst wordt geschrapt. Geen van beiden is van plan zich vrijwillig op te offeren en dus sluiten ze een overeenkomst: wie in december meer verkoopt, mag in het nieuwe jaar aanblijven; de verliezer neemt ontslag.

Met een leven lang opgebouwd arsenaal aan feestelijke trucs die ze uit haar mouw kan schudden, zou Gabby haar nemesis met gemak moeten overtreffen. Maar elke beweging van de moeilijk te peilen meneer Frost lijkt volledig ontworpen om haar uit het veld te slaan. En naar mate de feestdagen naderen, slaat de twijfel toe: zijn ze echt wel zo verschillend als ze eerst dachten?

Het is een bijzonder boek waarbij aan het begin van elk hoofdstuk een liedje en artiest worden genoemd die je kunnen helpen om een emotionele binding met het verhaal te kunnen geven.  Ik vond het leuk om het nummer aan te zetten en dan te gaan lezen.  Soms leidde het ook wel af van het lezen.  Als je denkt dat je een luchtig kerstverhaal  gaat lezen, dan zit je verkeerd. Dit boek heeft erg veel diepgang en toch is het een echte feelgood.

Gabby heeft een speciale eigenschap, hierdoor gaat een deel van het verhaal anders dan je gewend bent, of je moet er vaker mee te maken hebben. De tegenstelling van iemand die van de kerst houdt en een ander die het haat doet het natuurlijk ook altijd goed in kerstverhalen.  En dat in combinatie met een boekenwinkel maakt het tot een geweldig verhaal om te lezen. Nu gaat het even niet zo lekker in de boekenwinkel en strijden Gabby en Jonathan om het volgende jaar er te mogen blijven.

De diversiteit bij de personages zorgt ervoor dat het een erg leuk verhaal is, soms wat voorspelbaar, maar dat is zeker geen probleem. Het boek leest erg lekker, als je eenmaal begonnen bent zit je zo in hun wereld dat je het ook helemaal wil lezen. Tegen de tijd dat je er klaar mee bent zit je zeker in de kerstsfeer. Mocht je de muziek na het lezen van het boek nog een keer willen luisteren, op Spotify hebben ze er een playlist van gemaakt.

Het Mistletoe Motief-  Chloe Liese

Uitgeverij: Kobo Originals

Pagina's:  Ebook