Boekrecensie Netjes op orde - Gwendoline van Balberghe

Wendy • mrt. 26, 2022

Gwendoline Van Balberghe

Gwendoline Van Balberghe (1972) biedt als zaakvoerder van NetjesOpOrde individuele opruimbegeleiding aan: lessen opruimgewoonten en opvolging van opruimtrajecten. Daarbij gaat haar aandacht vooral naar mensen met een mentale of fysieke beperking, autisme, ad(h)d, hsp of burn-out.

Recensie over Netjes op orde - Opruimen en autisme

Een handzaam leerwerkboek voor mensen met autisme en hun omgeving: hoe opruimen en structuur aanbrengen?

Meer dan anderen hebben mensen met autisme nood aan orde, overzicht en structuur. Het geeft hun rust in hun hoofd en hun leven. Dit realiseren, is niet altijd eenvoudig voor ouders, familie, collega’s, begeleiders en andere hulpverleners. Gwendoline Van Balberghe is via haar onderneming NetjesOpOrde professioneel opruimbegeleider. Vanuit persoonlijke ervaringen ontwikkelde ze technieken om mensen met autisme en hun omgeving te helpen. Zij leerde zich te verplaatsen in hun leefwereld, kan zich inleven in hun noden en herkent de struikelblokken. In dit handzame leerwerkboek leidt en begeleidt ze de lezer stap voor stap naar de juiste aanpak, met de nodige tips en tricks, getuigenissen en mogelijkheden. Praktisch en doelgericht, overal toepasbaar en vooral overzichtelijk. Netjes Op Orde, dus.

Tijdens het doorbladeren van het boek valt het op dat het zo'n gestructureerd boek is. De hoofdstuk verdeling is duidelijk, er wordt gebruik gemaakt van woordvelden in een andere kleur en stukjes tekst met andere lettertypes. Waardoor het voor de lezer een erg overzichtelijk boek is.

Elk hoofdstuk is opgebouwd uit uitleg, eigen ervaringen van Gwendoline en een oplossing. Het boek geeft inzicht in hoe je het het beste kunt aanpakken als je wil gaan opruimen, wat het nut van plannen is. Het laat je ook zien op welke manier het waarschijnlijk wel gaat werken. Het is goed te zien dat er ook uitgelegd wordt hoe het voor degene met autisme waarschijnlijk het beste werkt. Dia handvaten zijn erg handig want sommige dingen zou je zelf niet bedenken, bijvoorbeeld dat plannen van opruimen eigenlijk al het halve werk is. Omdat je dan op minder weerstand stuit.

Het boek leest ook op een fijne manier, de praktijk situaties die genoemd worden maakt duidelijk waarom je sommige dingen op een andere manier aan moet pakken om het gewenste resultaat te krijgen.

Het is ook een echt werkboek, waar eerst wordt uitgelegd waarom iets gedaan moet worden en hoe je dat het beste aan kunt pakken. Vervolgens worden er vragen gesteld zodat je er zelf over na moet denken. Achterin het boek staat ook een plan van aanpak. Zodat je ook zelf het allemaal gestructureerd aan kunt pakken en iemand met autisme op een voor hem/haar fijne manier kunt begeleiden.

Het boek is een echte aanrader voor als je wel wat van autisme weet maar zelf nog wel wat hulp kunt gebruiken. Het is een fijn boek om routines mee te creëren en zo tot een opgeruimde kamer of huis te komen.

Netjes op orde - Gwendoline Van Balberghe

Uitgever:  Ertsberg

Pagina's: 144 pagina's, Paperback