Boekrecensie Vis in een boom – Lynda Mullaly Hunt

Wendy • mrt 01, 2021

Boek recensie: Vis in een boom – Lynda Mullaly Hunt

Vis in een boom – Lynda Mullaly Hunt

Lynda Mullaly Hunt

Lynda (1960) woont in Amerika en was lerares. Ze ontdekte de lol van het schrijven door de fouten die ze expres maakte en waar de leerlingen dan met rode pen het konden verbeteren. Daarna mochten ze een cijfer geven, welk cijfer dat was maakte niet uit, als ze het maar goed konden onderbouwen.  De kinderen leerde daar veel van en dat was mijn beloning.

Ik wilde dit boek graag lezen omdat mijn zoon dyslexie heeft en ik had gehoord dat het daarover ging.

Samenvatting

Ally is een slim meisje van elf jaar. Ze is slim genoeg om iedereen voor de gek te houden, in welke klas ze ook zit, ze is kampioen in het voorkomen dat iemand haar geheim ontdekt. Haar geheim is dat ze niet kan lezen. Leraren waren er niet van op de hoogte en werden boos omdat ze haar werk niet goed maakte, totdat er een nieuwe leraar kwam. Die begreep dat er achter Ally’s gedrag een probleem schuilde. Een meisje wat helemaal niet dom is, maar dyslectisch. Voor Ally vallen alle puzzelstukjes langzaam op hun plaats. Haar zelfvertrouwen groeit en er gaat een wereld voor haar open.

Ga direct naar Gevonden op BOL.com.

Recensie over Vis in een boom

De cover van het boek sprak me al aan door de illustratie van de vis in de boom en het lettertype wat er gebruik is voor de titel. De eerste zin maakt al meteen duidelijk waar het boek over gaat. “Het gaat nooit over. Het hoort net ze vast bij mij als de grond onder mijn voeten.” Dit is een gedachte van Ally tijdens de les. Het boek gaat over haar en de strijdt die ze dagelijks levert omdat ze moeite heeft met schrijven. Totdat ze de juiste persoon tegenkomt die in haar geloofd en haar wil helpen. Het is zo geschreven dat je weet hoe Ally zich zou moeten voelen. Als ze een opdracht krijgt en dan afgeleid wordt, dan is dat zo geschreven dat je meteen begrijpt hoe snel ze is afgeleid en wat ze dan allemaal voor zich ziet. Haar sterke punten komen ook goed naar voren, er zijn meerdere momenten waarin dat goed beschreven wordt. Het boek gaat niet alleen over Ally, maar ook over haar vrienden die er allemaal tegenaan lopen dat ze op verschillende vlakken een “buitenbeentje” zijn.

“Iedereen is goed in iets, op zijn eigen manier. Maar als je een vis in een boom laat klimmen en hem daarop beoordeelt, zal hij zijn hele leven denken dat hij dom is.” Albert Einstein

Het boek is geschreven met een flinke dosis humor, maar ook situaties waarin het erg hard voor Ally is. Het is zo geschreven dat het een luchtig meeslepend en ontroerend verhaal is, het zorgt voor een lach en een traan. Het boek is niet voor niets New York Times bestseller, is in meer dan twintig landen vertaald en ontving meer dan dertig bekroningen.

Vis in een boom - Lynda Mullaly Hunt

Uitgever: Uitgeverij Holland

Pagina's:  224 pagina's, Hardcover