Recensie Valse motten

Wendy • mrt 02, 2021

Spel recensie: Valse motten

Valse motten

Over het spel

Eindelijk een spel waarbij je mag valsspelen. Sterker nog, je moet valsspelen! Anders kom je nooit van je kaarten af. Ontdek zelf hoe leuk dat kan zijn! Het haakt creatief in op de behoefte om de spelregels te overtreden.  De bewakerskever moet een oogje in het zeil houden. Welke manieren kun je verzinnen om van je kaarten af te komen?

De oudste speler krijgt de bewakingskever. Alle spelers krijgen 8 kaarten en nemen die in hun hand. Er wordt een kaart van de stapel open op tafel gelegd. Als je aan de beurt bent speel je een kaart met een waarden van 1 hoger of 1 lager dan die op tafel ligt. Ondertussen is het voor de spelers die de bewakingskever niet hebben toegestaan om kaarten uit je hand te laten verdwijnen door ze bijvoorbeeld op de grond te laten vallen, over je schouder te gooien of in je mouw te verstoppen. Ook hier zitten wel wat regels aan, je hand met kaarten moeten boven tafel blijven, je mag er maar één  per keer wegspelen de laatste kaart mag niet "weggemoffeld" worden.  Het leuke aan het spel is dat bij de kaarten allemaal andere acties horen bij de muggenkaart moeten alle andere spelers de mug slaan, degene die het langzaamste is krijgt van iedere andere speler een handkaart naar keuze, dit is het ideale moment om een kaart weg te moffelen. Bij de spinnenkaart mag je een kaart uit je hand aan iemand anders geven. Na het spelen van de kakkerlak mogen alle spelers tegelijkertijd proberen om er een kaart met een gelijk cijfer op te leggen. Degene die dat als eerste is gelukt mag hem laten liggen. Bij de mier moeten alle spelers een kaart van de stapel pakken. Als laatste zijn er nog de valsspelende motten kaarten, deze mag je niet op de aflegstapel leggen en niet weggeven. Alleen de speler met de bewakingskever mag ze wel op de aflegstapel leggen. De valsspelende mottenkaart is aan het einde van de ronde 10 minpunten, dus je moet zien dat je ze kwijt bent! Aan het einde van de ronde worden de punten opgeteld.  Het spel duurt net zoveel rondes als er spelers zijn, iedereen begint een keer met de bewakingskever.

Het is weer een ander soort kaartspel om te doen. Er staan leuke passende tekeningen op de kaarten van motten, spinnen, muggen, kakkerlakken, mieren en de bewakingskever. De regels zijn makkelijk te begrijpen, het spel is leuker om met 4-5 personen te spelen zodat het wat makkelijker is om vals te spelen. Hoewel valsspelen, hier zitten ook wel wat regels aan wat wel en wat niet mag. De kinderen worden erg enthousiast van het idee dat ze vals mogen spelen.

Het spel heeft in 2012 de kinderspel van het jaar-verkiezing in Duitsland gewonnen.

Inhoud

• 72 speelkaarten