Boekrecensie Edison - Torben Kuhlmann

Wendy • sep 24, 2021
Boekrecensie Edison - Torben Kuhlmann

Torben Kuhlmann

Torben Kuhlmann (1982) studeerde illustratie en grafisch ontwerpen aan de hogeschool voor toegepaste kunsten in Hamburg, met als specialisatie boekillustratie. In 2012 rondde hij zijn studie af met het prentenboek Lindbergh - Het grote avontuur van een vliegende muis. Het werd in korte tijd een bestseller en is inmiddels vertaald in meer dan dertig talen. Armstrong De avontuurlijke reis van een muis naar de maan verscheen in 2016 en verteld het verhaal van de eerste muis in de ruimte. In Edison - Het mysterie van de muizenschat, Kuhlmanns derde prentenboek in zijn serie over avontuurlijke muizen, wil de held niet de hoogte maar de diepte in, naar oceaan. bodem van de oceaan.

Recensie over  Edison

Torben Kuhlmanns derde muizenavontuur! Peter is een nieuwsgierige muis die hoort over een gezonken muizenschat. Samen met een muizenprofessor is hij vastbesloten de schat terug te vinden. En dan doen ze een ontdekking die zowel mens als muis voor altijd in een ander licht zal zetten! Torbens neemt je vanuit zijn grote passie voor science-fiction en avontuur deze keer mee naar de diepte van de zee. Dit geeft talloze adembenemend mooie beelden. • De illustraties zitten vol verwijzingen naar 'Lindbergh' en 'Armstrong' • Spannend verhaal met achterin extra feiten over de uitvinding van de elektrische lamp

De eerste prent in het boek is helemaal geweldig. Er staat een oude boekwinkel op afgebeeld, met natuurlijk verschillende muizen.  Het gaat over professor die zijn studenten graag alles leert over het ontstaan van dingen. Daarna gaan de professor en Peter samen op ontdekkingstocht met als doel een schat op te duiken. Ze proberen hiervoor van alles uit en bestuderen de dieren in de zee.

Het kleurgebruik klopt helemaal met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. De prenten zijn echt heel erg mooi om naar te kijken, ze zijn met zoveel oog voor detail gemaakt. Het klopt ook gewoon, de muizen zitten bijvoorbeeld aan een kartonnen bureautje.  Het is een erg leuk verhaal om te lezen, de muizen zijn erg inventief en nemen je mee op hun zoektocht.  Laten je de mislukkingen zien maar ook de hoogte punten.  De illustraties zijn echt geweldig, ze maken het tot een magisch verhaal. De advies leeftijd van het boek is 6 jaar, sommige delen van de tekst zijn dan nog wat lastig te begrijpen.

Achterin het boek staat nog een stuk over wie de vermeende uitvinders van de lamp waren. Daarna is nog een pagina over Edison, met een erg mooie illustratie erbij.

Hier kun je het boek vinden.

Edison - Torben Kuhlmann