Boekrecensie Raaf - Kristof Smeyers

Wendy • apr. 03, 2022
Boekrecensie Raaf - Kristof Smeyers

Kristof Smeyers

Kristof Smeyers (1988) schrijft over fauna, flora en folklore. Hij is historicus (UAntwerpen) en schreef een doctoraat over het bovennatuurlijke in de moderne Britse Eilanden. Samen met Erik Buyst schreef hij een economische geschiedenis van België: Het gestolde land (2016).

Recensie over Raaf

Onder de vleugels van een raaf ontluikt de hele wereldgeschiedenis. We trekken van hindoegodinnen naar alchemisten, van Odins kompanen in het walhalla naar Hitchcocks filmset. Wanneer mensen samenzitten bij de eerste kampvuren, houden raven hen al nieuwsgierig in de gaten. Te pas en te onpas duiken ze op in ons verleden. Wat hebben de mens en de raaf overgehouden aan die gedeelde geschiedenis? Een kater, zo lijkt het. Geen vogel heeft zo’n onheilspellende reputatie als de ‘grimmige, akelige vogel uit het donk’re schimmenheer’, zoals Poe in 'The Raven' schreef. Geen vogel is de voorbije eeuwen zo zwartgemaakt, zo verjaagd en bejaagd als de raaf. Maar vandaag kijken we naar raven met nieuwe ogen. Kristof Smeyers schrijft een natuur- en cultuurgeschiedenis van de vaak verguisde raaf in vogelvlucht. En de raaf? Die kijkt terug: aarzelend nestelt hij zich na lange afwezigheid weer in de Lage Landen. Snijden we zo een nieuw hoofdstuk aan in onze gedeelde geschiedenis?

Door de omschrijving van het boek werd ik erg  nieuwsgierig naar waar het boek nu eigenlijk over zal gaan. Het heeft me op een goede manier verrast.  In het kort gaat het over raven door de geschiedenis heen, dat is natuurlijk wel  erg kort door de bocht omschreven.  De relatie van mens tot raaf komt meerdere malen aan bod. Zo werden ze gegeten en alchemisten konden het raven hoofd goed gebruiken.  Het gaat  ook over de reputatie van de raaf, die staat voor dood,  vernieling  en vernietiging.

In het boek worden verschillende kunstwerken en onderzoeken naar raven besproken. Ook komt naar voren dat sommige raven ook erg trouw zijn, zij waren de "erfraaf" en beschermde de kippen.  Ook als "postraaf" deden ze goed dienst.

Het boek is erg fijn geschreven, de uiteenzetting over de raaf is goed te volgen. Doordat het erg uitgebreid is heb je na het lezen van het boek veel om over na te denken en veel kennis over de geschiedenis van de raaf.  De aanvullende leeslijst staat boordevol boeken die dan ook interessant zijn om te lezen.

Het is een goed boek om dieper op de raaf in te gaan. Geschikt voor ieder die het aanspreekt, zo gaat het over geschiedenis, biologie, kunst, literatuur en nog veel meer.

Raaf - Kristof Smeyers

Uitgever: Ertsberg